Podmínky úhrady cestovních výdajů zaměstnanců a výše cestovních náhrad stanovuje zákoník práce společně s Vyhláškou 467/2022 Sb. – ta určuje, jaká je sazba základní náhrady za používání silničních motorových vozidel a výši, v jaké je poskytováno tuzemské stravné a určuje, jaká je průměrná cena pohonných hmot.
Sazba základní náhrady za používání silničních motorových vozidel pro rok 2023 za 1 km jízdy podle § 157 odst. 4 zákoníku práce činí nejméně u
a) jednostopých vozidel a tříkolek 1,40 Kč,
b) osobních silničních motorových vozidel 5,20 Kč
Jsou-li zaměstnanci hrazeny pohonné hmoty za použití jeho soukromého automobilu k pracovní cestě a zaměstnanec neprokáže nákupním dokladem cenu pohonné hmoty spotřebované k pracovní cestě, použijí se k vyúčtování jízdních výdajů níže uvedené částky:
Výše průměrné ceny za 1 litr pohonné hmoty podle § 158 odst. 3 věty třetí zákoníku práce činí
a) 41,20 Kč u benzinu automobilového 95 oktanů,
b) 45,20 Kč u benzinu automobilového 98 oktanů,
c) 44,10 Kč u motorové nafty,
d) 6,00 Kč za 1 kilowatthodinu elektřiny.
Za každý kalendářní den pracovní cesty poskytne zaměstnavatel zaměstnanci stravné podle § 163 odst. 1 zákoníku práce nejméně ve výši
a) 129 Kč, trvá-li pracovní cesta 5 až 12 hodin,
b) 196 Kč, trvá-li pracovní cesta déle než 12 hodin, nejdéle však 18 hodin,
c) 307 Kč, trvá-li pracovní cesta déle než 18 hodin
Slovo nejméně znamená, že zaměstnavatel vyplácející mzdu může přiznat i vyšší stravné. Pokud by však výše tohoto stravného přesáhla horní hranici stravného pro zaměstnance pobírající plat („státní zaměstnanci“), částka přesahující níže uvedené hranice 153 Kč, 236 Kč a 367 Kč by již nebyla u zaměstnance osvobozena od daně z příjmů fyzických osob.
Za každý kalendářní den pracovní cesty poskytne zaměstnavatel zaměstnanci („státnímu“) stravné podle § 176 odst. 1 zákoníku práce ve výši
a) 129 Kč až 153 Kč, trvá-li pracovní cesta 5 až 12 hodin,
b) 196 Kč až 236 Kč, trvá-li pracovní cesta déle než 12 hodin, nejdéle však 18 hodin,
c) 307 Kč až 367 Kč, trvá-li pracovní cesta déle než 18 hodin. (pro „státní sféru“)
Základní sazby zahraničního stravného pro rok 2023 stanovuje Vyhláška 401/2022 Sb., níže uvádíme z vyhlášky pouze sazby pro vybrané země.
Ministerstvo financí stanoví podle § 189 odst. 4 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce:
Země |
Měnový kód |
Měna |
Základní sazby stravného |
---|---|---|---|
Belgie |
EUR |
euro |
50 |
Bulharsko |
EUR |
euro |
40 |
Čína |
EUR |
euro |
45 |
Dánsko |
EUR |
euro |
60 |
Estonsko |
EUR |
euro |
40 |
Finsko |
EUR |
euro |
55 |
Francie |
EUR |
euro |
50 |
Hongkong |
EUR |
euro |
45 |
Chorvatsko |
EUR |
euro |
40 |
Irák |
EUR |
euro |
40 |
Irsko |
EUR |
euro |
50 |
Island |
EUR |
euro |
60 |
Itálie včetně Vatikánu a San Marina |
EUR |
euro |
50 |
Izrael |
USD |
americký dolar |
60 |
Japonsko |
USD |
americký dolar |
65 |
Jihoafrická republika |
EUR |
euro |
40 |
Kanada |
USD |
americký dolar |
50 |
Korejská republika |
EUR |
euro |
55 |
Kuvajt |
EUR |
euro |
40 |
Kypr |
EUR |
euro |
40 |
Lichtenštejnsko |
CHF |
švýcarský frank |
65 |
Litva |
EUR |
euro |
40 |
Lotyšsko |
EUR |
euro |
40 |
Lucembursko |
EUR |
euro |
50 |
Maďarsko |
EUR |
euro |
40 |
Malta |
EUR |
euro |
50 |
Monako |
EUR |
euro |
45 |
Německo |
EUR |
euro |
45 |
Nizozemsko |
EUR |
euro |
50 |
Norsko |
EUR |
euro |
60 |
Polsko |
EUR |
euro |
45 |
Portugalsko a Azory |
EUR |
euro |
40 |
Rakousko |
EUR |
euro |
45 |
Rumunsko |
EUR |
euro |
40 |
Rusko |
EUR |
euro |
45 |
Řecko |
EUR |
euro |
40 |
Singapur |
USD |
americký dolar |
60 |
Spojené arabské emiráty |
USD |
americký dolar |
55 |
Slovensko |
EUR |
euro |
35 |
Slovinsko |
EUR |
euro |
40 |
Spojené státy americké |
USD |
americký dolar |
60 |
Srbsko |
EUR |
euro |
35 |
Španělsko |
EUR |
euro |
45 |
Švédsko |
EUR |
euro |
60 |
Švýcarsko |
CHF |
švýcarský frank |
75 |
Tchaj-wan |
EUR |
euro |
45 |
Turecko |
EUR |
euro |
40 |
Ukrajina |
EUR |
euro |
45 |
Velká Británie |
GBP |
anglická libra |
45 |
Vietnam |
EUR |
euro |
40 |
Cestovní výdaje se vyskytují prakticky v každé firmě, která má alespoň jednoho zaměstnance.
Je dobré si uvědomit, že použití správných sazeb cestovních náhrad už je jen onou pověstnou třešničkou na dortu, které by měla předcházet analýza problematiky firemních cestovních náhrad, možnosti daňové optimalizace v této oblasti a správné nastavení firemních pravidel upravujících oblast uplatňování cestovních výdajů. Rádi vám s přípravou funkční směrnice upravující oblast cestovních náhrad (včetně paušalizace cestovních náhrad) a používání osobních automobilů pomůžeme kontakt.
“Netvrdíme, že jsme nejlepší, vždy nás ale znovu potěší, když to říkají naši klienti.”
Kontaktujte nás ještě dnes a přesvědčte se, že vědí, co říkají.
Vedení účetnictví dle Vašich potřeb. Účetní dohled a účetní poradenství. Účetní závěrka a daňové přiznání k dani z příjmů, statistické výkazy a reportingy. Profesionálně vedené účetnictví nebo daňová evidence... » více